På morgonen
väcktes vi av Ama som bad oss duscha och komma ner, för Brahminen skulle komma
och göra namngivnings-”puja” (hinduistisk religiös ceremoni) till Mira. Om jag
lite hade tänkt skulle jag ha kunnat räkna ut att det skulle ske idag, eftersom
Mira är ”oren” ända tills det, och den stora pujan och festen hos Shantadidi
skulle börja följande dag (där det alltså inte passade sig att hon skulle vara
oren). Regnet öste ner ute, sådär som jag tänkt mig att det gör då det är
monsun. Den stora inglasade balkongterrassen var som gjord för ceremonin, dit
rymdes brahminen med alla pujautrustning omkring sig i regnskydd men ändå så
ute att han kunde tända upp en liten eld, som hör till pujan. Vår gamla bekanta
hem-brahmin har flyttat utomlands, så det var en ny brahmin som gjorde den här
pujan. Han verkade mer strikt, bister och torr än vår förra, som var en glad
och fördomsfri man med sinne för humor. Själva pujan var ändå ganska lika
Anilas och Inikas. Till pujautrustningen hörde som vanligt olika fat gjorda av
bananblad, fyllda med bl.a. ris, blommor och frukt. Som vanligt fanns också ett
fat med koskit från en helig ko (ok, vilken ko som helst antar jag, eftersom de
alla är heliga). Olyckligtvis nog var just det fatet placerat närmast mattan
där Raju och Mira skulle sitta. Mira kunde koncentrera sig på att sitta kanske
en minut högst, sedan kravlade hon sig ur Rajus famn och stampade rakt i
koskiten. Jag tvättade av hennes fot, lade ner henne på golvet och sköljde mina
händer. Bråkdelen av en sekund senare hade hon lyckats hitta Anilas sandal (gjord
delvis av läder, kanhända koläder) och slängt den i koskiten. Det var säkert en
stor förolämpning mot koskiten, eftersom skor och sandaler av hinduer räknas
till något av det lägsta och smutsigaste och oheligaste som finns och kossor
och deras avföring till det högsta och finaste. Brahminen snörpte lite
irriterat på munnen men sade inget. Jag tvättade av sandalen och Raju och
brahminen tyckte att Mira säkert kan vara någon annanstans tills hon behövs i
pujan. En stund senare behövde de Miras exakta födelsetid. Jag kunde inte för
mitt liv minnas den, och funderade först hur jag skulle få reda på den, när det
slog mig att den säkert finns i telefonen, i det meddelande jag skickade till
kompisar och släktingar från BB då hon föddes. Medan jag stod vid pujaplatsen
med Mira i famnen och bläddrade bland gamla meddelanden grabbade hon tag i
telefonen och kastade den rakt i – säkert inte så svårt att gissa vad –
koskiten. Jep jep. Jag hittade nog sedan födelsetiden också och hon fick sin
tika, sitt bomullstrådshalsband och sitt namn blåst i ansiktet på sig genom ett
ihoprullat blad och allt annat som hör till och sedan var det hela äntligen
över och koskiten och allt annat städades undan.
På
eftermiddagen åkte töserna, Londonkusinerna och Rajus två systrar till
Mahendrapul och shoppade kläder till Anila, Inika och kusinerna för Abisheks
pujafest. Anila och Inika fick nepalesiska festdräkter i sina favoritfärger,
Inika grön och Anila ljusröd, med matchande nepalesiska metallarmband till. De
var båda mycket nöjda och stolta. Vi lämnade kläderna till sömmerskan sedan,
som enligt tösernas önskemål skulle sy 3/4-långa ärmar på dräkterna och
passande blusar till tygen som kusinerna köpte till sina i London införskaffade
saris.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar