tisdag 30 september 2008

Arabisk dröm i luften

På söndag kväll packade vi iväg oss till Heathrow. Flygresan därifrån till Kathmandu via Abu Dhabi var helt underbart fantastisk, allt gick helt massor över förväntningarna. För det första lyckades vi checka in våra överfulla väskor utan att behöva betala för övervikt. :) För det andra lät de oss utan att gnälla gå ombord med 7 st handbaggageväskor + Anila (rullväska, ryggsäck, Anilas skötväska, min handväska, kameraväska, datorväska och en taxfreepåse). :)

Vi flög med Förenta Arabemiratens flygbolag Etihad Airlines, ett av de billigaste bolagen mellan Europa och Nepal. Fast jag egentligen vet att arabstaterna är rika och har fina flyg, så klarade jag nog inte helt av att skrota fördomarna förrän vi steg ombord. Planet var helt super deluxe: privat flatscreen för alla med underhållning bestående av 110 tv-program, 76 filmer, över 30 datorspel och mängder av musik och radioprogram. Jag skulle ha kunnat bosätta mig där. :) Anila fick en babykorg som hängde på väggen framför oss (vi var alltså längst fram), och till vår extremstora förvåning sov hon gott där hela vägen från Heathrow till Abu Dhabi (7 timmars flygtur) och över hälften av vägen från Abu Dhabi till Kathmandu (4 timmars flygtur)! Så vi fick äta den härligt goda maten helt i fred och leka med underhållningsutrustningen så mycket vi bara hann och orkade. Det enda minuset var att det inte fanns några säkerhetsbälten i babykorgen, och den hängde ganska högt upp, så vi vågade inte båda sova samtidigt. Så jag var nog ganska irriterad på mig själv när jag märkte att jag trots den vänliga servicen, goda maten och fina utrustningen ändå hajade till och fick kalla kårar allt emellanåt av besättningens interna arabiska kommandon i högtalarna. Äckligt djuprotad irrationell koppling mellan araber och flygkapningar, alltså.

Abu Dhabi flygfält var helt ok, rent och fint men inte särskilt stort. Anila sov nästan hela tiden vi var där också (3 timmar) förutom en liten stund då hon lekte med isbitarna i mitt cokisglas ;-) Flyget från Abu Dhabi till Kathmandu var precis lika deluxe. Vissa saker var t.o.m. ännu finare, eftersom vi flög dagstid. När vi närmade oss Nepal och jag gick på WC kunde jag därför beundra Himalayas höga toppar genom wc-fönstret. En utsikt som inte ens Tornis vessa kan slå (tror jag, men har aldrig varit där). ;-)

Inga kommentarer: