onsdag 22 oktober 2014

Chitwan-resa, där allt ordnade sig ;-)

Vi kom hem på måndag kväll från vår fantastiska Chitwan-Lumbini-Tansen semester. En semester som kunde få smeknamnet "ta't lugnt, det ordnar sig". Ett par exempel:

- vi hade tänkt bo på samma hotell som i december 2008, men då vi kom dit i skymningen på fredag kväll var det fullbokat. Efter att i mörker kört runt till 3-4 andra fullbokade hotell började vi vara lite smådesperata. Men allt ordnade sig: efter ett telefonsamtal till en kompis i turismbranchen lyckades hotellet vi först tänkt bo på faktiskt vaska fram ett helt perfekt rum åt oss. :)

- vi åkte på elefantsafari på morgonen, men allt vi såg var ett par hjortar och lite storkar och andra fåglar, inga noshörningar. Därför tänkte vi åka på jeepsafari i nationalparken för att se åtminstone en noshörning. Men det var inte möjligt, för någon bro var sönder så det gick inte att åka dit. Men allt ordnade sig: samma kväll simmade en noshörning över från parken till andra sidan av stranden och vandrade sedan lugnt omkring och åt gräs rakt utanför vårt hotell!

- vi tänkte se elefanterna tvättas, vilket borde ske varje dag klockan 11 på stranden rakt utanför hotellet. Av någon anledning ändå inte den dagen vi var där. Men det ordnade sig: då vi lite senare stod vi en annan strand och väntade på att vår kanottur på floden skulle börja, så kom tre elefanter med turister vandrande och hade tvättshow nästan helt privat för oss :)

I övrigt gick också allt bra: Ingen blev uppäten av krokodiler på båtturen, vi körde inte ner i floden då vi i mörker krängde av och an på serpentinvägen mellan Butwal och Tansen, alla var friska och glada och vår chaufför var en helt fantastiskt gullig människa. Mira och han blev genast goda vänner, trots att Mira inte vanligen är så vänlig mot främlingar.

Lite bilder:

Första dagens höjdpunkt: plocka stenar vid en  strand i heliga Devghat.

Töserna vadar i det heliga flodvattnet.

Elefant (och turist) bad :)

Kanottur längs floden.

Krokodil längs floden.

Liten elefant med sin mamma. Samma mamma som födde tvillingelefanterna vi såg i parken 2008.

Solnedgång över djungeln.

Spår av noshörningen utanför vårt hotell.

MAya Devi templet. Byggt på platsen där Buddha föddes.

Lumbini: efter att ha promenerat typ 3 km i parken runt Buddhas födelseställe bestämde sig Mira att sätta sig ner.

Det vita thai-templet i parken i Lumbini.

Något molnig utsikt från vårt hotelltak i Tansen.

Töserna framför Asiens största gyllene gaffel,
vid Bhairabtemplet i Tansen.

Glada töser vid bilen.

Crazy-Mira väntar på nudlar.