onsdag 1 oktober 2014

Döda djur

För ett par dagar sedan hämtade Raju hem en svart bergsget, ”changra” för Dashain. Den stod ett par dagar och bräkte under garagetaket bakom huset. Idag morse kom en man som bor här nära och högg huvudet av den med en nepalesisk supervass khukri-kniv, medan Ram och Raju höll i bakbenen och snöret runt djurets hals. Mannen som skötte slakten är tydligen den som sköter djuravrättningar i det här hushållet (eller åtminstone har han slaktat alla eller nästan alla djur jag kan minnas att vi någonsin haft). Resten av morgonen har för männens del gått åt till att hacka upp djuret i lagom stora bitar. Rajus lillasyster Shiva kom hit i dag morse, hon och Ama har tillsammans tillrett köttbitarna anefter att männen tagit dem till köket. Nästan hela djuret tillreds och äts upp, nästan ingen del av djuret går till spillo. Själv har jag undervisat Anila modersmål, handarbete och matematik här uppe i rummet och därmed inte behövt befatta mig med den blodiga kött-showen i resten av huset. Skönt.
  



Flickorna fick lite mjuklandning vad gäller slakt av djur för några dagar sedan. Då kom Ama med en råttfälla med en gnagare (liten råtta eller stor mus eller vad det nu var) som hon fångat i potatisförrådet i hotellbyggnadens lagerutrymme. Den dränkte hon sedan i en hink med vatten, och sedan fick den döda musen ligga på takterrassen tills någon kråka for iväg med den. Vilket tur nog hände väldigt snabbt. Själv tycker jag att den avrättningen var betydligt grymmare och värre. Dels för att jag tycker möss är söta på ett helt annat sätt än getabockar. Dels för att geten dog (nästan) före den ens hann upptäcka att den skulle dö, medan musen kämpade i flera minuter före den till sist hamnade ge upp. Töserna verkade tycka getavrättningen var sorglig och musavrättningen närmast fascinerande (bevittnad med kamera i högsta hugg). Eftersom de båda älskar kött så ser de nu ändå fram emot att geten ska vara tillredd så att de får gotta sig åt köttet hela den kommande veckan, eller hur länge det nu räcker.

Förresten, vår vacka brud Ramkumari åkte iväg och gifte sig i förrgår. Samma dag började någon annan kvinna jobba här. Hon lagar visserligen inte mat, men sköter byket för Ama och Bua (och säkert min familj också, om jag skulle låta henne, men jag litar inte på andras tvättalang än min egen) och tvättar golv och sköter Ama och Buas disk och grovdisken efter lunchen. Hon bor inte här, utan kommer bara och städar två gånger per dag. Inte helt optimalt, men bättre än ingenting. Det är typ omöjligt att hitta någon ny arbetskraft nu just före Dashain, då alla reser hem till sina familjer och vill ha ledigt. Tanken är att vi ska hitta någon som också lagar mat och som kan bo här och alltså sköta grovdisken och köksstädningen efter middagen också.

Inga kommentarer: