torsdag 30 oktober 2014

På hemresa

Hälsningar från ett hotellrum i Kathmandu. Vi kom hit i går kväll, efter en nästan 13 timmars  bussresa från Pokhara. Första 3 timmarna (alltså vanligen hälften) av vägen gick bra. Sedan stod vi nära 6 timmar i en bilkö innan vi kunde fortsätta de sista 4 timmarna mot Kathmandu. Tur nog stod bussen större delen av kötiden vid en liten butik/restaurang med wc och snacksförsäljning, så vi behövde inte köa hungriga. Dessutom fanns det en fotbollsplan på andra sidan vägen, så diverse män i lämplig fotbollsålder, både turister och nepalis, fördrev tiden med att spela fotboll. Själv sov jag stora delar av tiden, jag hade vakat och packat nästan hela natten efter att dessutom ha vakat de två föregående nätterna också med att få boken "Miras resa till Nepal" färdigskriven för att hinna laminera den (jag hann, 2 på eftermiddagen dagen före vi åkte förde jag änligen boken till laminering :).

Orsaken till bilkön var en bilolycka i en by längs vägen. Enligt vad vi fick höra ryktesvägen av andra köare så hade en privatbil kört på 2-4 människor som antingen varit fotgängare eller åkt på en motorcykel, och av dessa påkörda hade 2 eller 3 dött. De avligna var från en annan by och byborda där olycka hände vägrade lyfta de döda från gatan. Det körde minst 4 ambulanser till platsen och väldigt många polisbilar. Till sis kom armépolisen och kort därefter började bilkön äntligen röra sig. I byn där det skett såg vi genom bussfönstret minst 50 poliser, många av dem kravallutrustade. I övrigt inga spår av olyckan.

Idag i Kathmandu har vi shoppat glasögon till Raju, lite kläder och annat smått och gott till oss och andra och en skolväska till Anila. Lunch åt vi på Rajus och min favoritrestaurang Nandan. Härlig nandan special "dosa", som alltid där. Just nu packar jag det sista som vi ska ha det på flygningen. Vi ska bo på transithotellet i Delhi, vilket är svindyrt, men vi tänkte att det är skönare än att försöka fördriva tiden från 9 på kvällen till 8 på morgonen i transithallen/terminalen (men senast vi flög hem råddade de något så vi ändå trots hotellbokning hamnade sitta i transithallen till typ 3 på natten...).

I morgon ska vi före vi flyger ännu besöka kungapalatsets museum (som var stängt då vi var här senast) och Kaiser garden, en fin trädgård nära slottet. Flyget går först 18.50 från Kathmandu, så det blir en skön och avslappnande dag här, och vi hinner äta både morgonmål och lunch innan vi åker.

På tal om att flyga så hoppade jag ner från Sarangkot med Paraglidig-fallskärm några dagar före vi åkte från Pokhara. Tandemhopp tillsammans med vår släkting Prem som är i branchen. Långsammare och mindre spännande än jag förväntat mig, men härlig utsikt och skön flygning var det nog ändå. Jag har typ 600 blder och lite video taget från flygningen med Prems kamera, har inte hunnit kolla dem själv ens ännu, så ingen postning av dem tyvärr. :-/

Dagens bild tog Anila på vår föregående Kathmanduresa; Inika och en tempelstaty, möjligen i byarna Kirtipur eller Chengu Narayan.


Inga kommentarer: