torsdag 6 november 2008

Babyfest

Beklagar att det igen blivit lång paus och nu en klump med inlägg. :-/ Ska försöka bättra mig...
Idag har vi varit och hälsat på grannens grannes baby, som fyllde 13 dagar idag, och därför hade namngivningsceremoni idag på morgonen och tillhörande fest för vänner och bekanta efteråt. Den lilla pojken var 2,6 kg vid födseln och ännu sååå liten och söt och spinkig. Jag tycker att hans fötter var om möjligt ännu mindre än Anilas och hans ben såg ännu spinkigare ut än hennes, men kanske jag bara har glömt hur liten hon var eftersom det är så länge sedan. Det är tradition här att ge pengar till babysar när man ser dem första gången, så den lilla killen fick en massa sedlar instuckna i sina små vantar och under mössan och i filten han var insvept i. På festen var också en del andra babysar. Bland annat en 6 månader gammal pojke som också hade en tutt, men hans tutt hade hans mamma gjort ett litet hål i och fyllt med honung (!). Hon tittade på mig som om jag var lite konstig eller rentav grym när hon frågade vad jag har i Anilas tutt och jag svarade att "ingenting, bara plast" ;-). Samma 6 månader gamla pojke sög dessutom på slickesticka alltid då han inte hade sin honungstutt i munnen (!!!).

Vi stannade inte så länge på festen ändå, för både Anila och jag har varit lite sjuka. Anila spydde flera gånger på tisdag, och har sedan tisdag kväll haft diarré. Själv spydde jag ett par gånger på onsdag morgon, hade lite feber och var totalt död hela onsdagen. Jag tror inte jag någonsin tidigare har blivit så utmattad av magsjuka. På onsdag eftermiddag släpade jag ändå iväg mig med Raju och hans pappa till läkare med Anila för att kolla att hon inte har någon bakterie- eller parasitrelaterad diarré som kräver antibiotika. Det hade hon ändå inte, så läkaren menade att vi bara ska se till att hon dricker ordentligt och att det nog går över inom ett par dagar, och om inte kan vi komma på återbesök. Hittills har det inte ännu lättat, förutom att det ju kommer mindre kakka eftersom hon (än en gång) vägrar äta annat än mjölk och vatten. Sådär annars verkar hon helt oberörd av diarrén, förutom att hon har sovit lite mer än vanligt.

1 kommentar:

Melli sa...

Hoppas ni snart blir friska! Spindeln sku säkert Emsi ha blivit överlycklig över att ha träffat..kanske hon rentav sku ha åkt till flygplatsen och hem.. ;) Hon ääälskar ju såna,utrustad med hårspray för att skydda sig själv med. Duktig liten som går så duktigt redan! Vi firade 5-årsfödis flere dagar förra veckan men annors är allt som vanligt här. Ha det så bra! *kram*