lördag 17 juni 2017

Godis, byktvätt och kusiner och tv

Godisdag igen, och den här gången köpte vi inte bara Haribo, utan också lite Indisk-tillverkade choko-toffen, så vi fick lite mera för pengarna. Lite Haribo blev det nog också, för Anila hittade sin favoritgodis i en butik.

Inika utökade sin samling av Real-juice med ananas och äpple.

Vi tvättade lite byke, Inika och Mira hjälpte till med sköljningen riktigt duktigt.
Sedan kom Yuki, och kusinerna plaskade i poolen en stund. Sedan tyckte både Yukis nanny Bimla och jag att vattnet såg helt för vidrigt smutsigt ut (man såg knappt bottnet, trots att jag försökt torka bort alger från bottnet nästan varje dag). Så vi tömde den. Bara för att upptäcka att bottnen var full av små eller större hål och repor (endel kom säkert medan vi tömde poolen). Dessa fixade jag sedan med jesustejp (eller borde den kanske heta typ Vishnu-tejp i det här landet) efter bästa förmåga. Var lite skeptisk, men det verkar ha fungerat åtminstone för en tid. Kusinerna plaskade sedan lite till, köpte glass tillsammans (som Yuki inte egentligen får äta, eftersom ”barn får flunssa av kall mat och kalla drycker” men hon åt ändå (mina barn skulle vara dödssjuka vid det här laget om det skulle stämma)). Plaska i halvljummet poolvatten är väl kanske också på no-no-listan, men eftersom det bara var ca 16-åriga nannyn Bimla som vaktade hennes förehavanden fick hon plaska på.

Senare på kvällen kom de ännu mera efterlängtade kusinerna, så då blev det dags för Uno-kortspel och mys i soffan framför Britain got Talent och Indiska vhr-musikkanalen. Musikkanalen spelar för övrigt ganska samma musik som radiokanalen Loop i Finland, som är tösenas favorit (förutom att de byter kanal om det kommer något på finska, så på det sättet är vhr ännu bättre). Nackdelen med vhr är den stränga censuren av alla ”olämpliga” ord, så att vissa rap-låtar blir väldigt hackiga och nästan obegripliga, då typ en tredjedel av orden tystats ner. Så beundrar jag också indiska bryggeriers förmåga att kringgå förbud på ölreklamer (vet inte om det råder ett sådant, men antar att det gör, varför skulle de annars göra vad de gör). Alla kända bryggerier typ Budweiser, Carlsberg, Tuborg etc. har mineralvatten eller alkoholfri öl som de säljer i ölflaskaliknande flaskor. Sedan gör de ölreklamliknande reklamer för dessa på tv. Själva dryckerna har jag aldrig sett i butiken, bara i tvreklamerna (i butikerna har jag bara sett de alkoholhaltiga ölflaskorna), men kanske jag bara inte tittat efter ordentligt.

Inga kommentarer: