torsdag 8 juni 2017

Packa, städa och glass vid stranden

Idag har jag fortsatt packa upp och städa. Rajus lillasyster Shiva kom på kvickt besök på morgonsidan. Hennes man och äldsta dotter Prexchya träffade vi förresten snabbt utanför flygfältet i Kathmandu, eftersom de var i Kathmandu för att ansöka om visum till henne. Hon vill börja studera sjukvård i Australien. Kursen börjar om tio dagar så hon börjar få bråttom att fixa med allt.

Här är vårt rum, då jag fått allt ordnat. Flickorna och jag sover i stora sängen, Raju i lilla brevid och den sista lilla sängen är oanvänd, eftersom flickorna ännu alla vill sova med mig. Mira står på bordet för hon var sur och ville inte låta mig fotografera. Väggarna målade Bishnudidis son Ajay för några veckor sedan turkosa och vinröda enligt våra önskemål. Soffgrupppen har någon hittat på att lägga hit efter att vi var här senast. Den skulle jag nästan hellre bli av med, tycker här är lite för mycket möbler.

 

På eftermiddagen tog flickorna och jag en promenad i Lakeside. Vi gick från vårt hus ner till huvudgatan, norrut längs den ända till flygplansrestaurangen (som är gjord inne i ett riktigt flygplan, jag har nämnt den i något inlägg från 2014). Därifrån ner till strandpromenadvägen och så följde vi stranden kanske en dryg kilometer tillbaka söderut. Vi stannade och tittade på två vattenbufflar som simmade och dök på vägen, det liknade flodhästar.



Sedan kom vi äntligen till det som flickorna egentligen hela tiden ville till allra helst: Baskin’ Robbin’s glasskiosk. Vi satt oss ner vid kanten av strandpromenadstigen med glassarna. Mums! Miras glass var klarblå och färgade hennes tunga lika blå!

 

Därifrån gick vi tillbaka till huvudgatan och hem igen. Det har byggts en massa nya hus sedan vi var här senast, öppnats nya restauranger och butiker, men också många gamla bekanta företag är kvar. T.ex. våra båda favoritpizzaställen, smyckesbutiken där expediten är som en hök och hatar barn, caféet som säljer Baskin' Robbin’s glass (och ett par till som också börjat sälja det märket), två härliga gamla bekanta klädbutiker där jag alltid köper allt möjligt (och en ny som verkade superbra den också).  Ser fram emot att bekanta mig med dem på våra följande promenader.

Inga kommentarer: