lördag 10 juni 2017

Snask och plask och lite pyssel och pussel

Töserna har lekt med kusinerna hela dagen idag – målat Top Model bilder och pratat och tittat på tv tillsammans. Dessutom har vi spelat Halliklack (som är ett superkul spel, rekommenderar varmt till barn och vuxna i alla åldrar).
 

Jag lade lite pussel med Yuki, hennes barnflicka Bimla (som är kanske 17 år gammal nu, men ser i det stora hela likadan ut som senast, då hon alltså var kanske 14 år gammal?). Det var helt tydligt första gången Bimla lade pussel (eller kanske andra, vill minnas att hon gjorde ett försök senast vi var här också). Först förstod hon inte alls hur man skulle göra, försökte med våld kombinera bitar som varken färg- eller formmässigt omöjligen kunde gå ihop. Sedan, med lite hjälp från Mira och mig, snajade hon hur man skulle göra. Det var härligt att se glädjen och stoltheten i hennes ögon då hon lyckats kombinera rätt bitar! Det första pusslet vi gjorde tillsammans var ett 150 bitars Nalle Puh pussel. Större delen byggde såklart Mira och jag. Sedan fick hon och Mira tillsammans bygga Miras 20 bitars Muminpussel. De var mer på hennes nivå, och gav stor ”jag har lärt mig något nytt”-tillfredsställelse.

Så är det ju lördag så vi gick en promenad och köpte så mycket godis man fick för 10 euro – inte särkilt mycket, bara ca 300 g Haribo nallar och sura snören och så en mellanstor påse marchmallows och 100 g choklad. Det ger ett kilopris på över 15 euro! Godis är minsann en lyxprodukt här, främst unnad de rika och turisterna.

I övrigt fick vi simbassängen fylld med vatten och invigd av Inika och Mira. Anila ville inte åtminstone idag simma och Yuki, som talat mycket om att hon ville ha den fylld, ville sen ändå inte hoppa i. Men Inika och Mira hade roligt i vattnet. Jag är lite skeptisk på simbassängens kvalitet, tyckte inte vår förra blev så geléaktig och svullen till konsistensen som vattenfylld. Hoppas den håller hela semestern ändå.
 
Så började det regna lite, så jag måste hitta ett ställe under tak att torka simkläderna och de andra vattenstänkta kläderna. Mitt gamla bykrep från 2014 hängde ännu kvardinglande från gaveln i ändan av vår balkong. Det hade gått av, men jag hittade ett snöre att skarva med. Så fäste jag byksnöret som tidigare, i övre takterrassens räcke, men produktutvecklade med ett stödrep i mitten på byksnöret, så det inte töjer och hänger ner och blockerar vår dörr då det är fullhängt. Jag kan inte förstå hur det i detta land med plötsliga regnskurar flera månader om året samt nattdagg  inte saknats ett byksnöre under tak. Nå, nu hänger det där så länge vi stannar åtminstone. :)

Jag pysslade ihop hängande korgar för tösernas underkläder i klädskåpet också. Är nöjd att så maximalt lyckats utnyttja det i övrigt otympligt utrustade klädskåpet. Klädskåpet är alltså ett standard metallskåp med spegel på ena dörren, låsbar dörr och kassaskåp med lås inuti samt hyllor som inte går att flytta alls och två stänger för hängande kläder. Hittas i typ varenda sovrum i varenda nepalesiskt hem, även här (men ingen annanstans lika smart ordnat) ;-)

Inga kommentarer: