söndag 11 juni 2017

Skön kusindag hemma

Idag har töserna och jag varit hemma hela dagen. Jag hade klädtvättsdag hela förmiddagen (allt vi hittills smutsat, och allting för hand, såklart). Blev just passligt färdig före 12.30, då solen börjar lysa rakt på hörnet av terrassen där tvättbaljorna och vattentunnorna står och gör allt kroppsligt arbete till en svettig olidlig plåga. Töserna har lekt med kusinerna och plaskat i poolen, så fort kusinerna gått hem på kvällen vågade Anila sig också i vattnet.

Jag var av och an utanför huset och köpte en cappucino i det nya caféet som öppnat på andra sidan gatan – riktigt god var den. Vi har inte haft kaffepulver här hittills den här resan (Raju köpte först idag, då han var och handlade förnödenheter i Mahendrapul), så jag har överlevt på bara te och inget kaffe sedan i onsdags (egen dumhet visserligen att jag inte tidigare köpt från caféet). Raju beställde också en skumgummimadrass till min och flickornas säng, den vi har nu är av något hårt madrassodugligt material och gör att jag är styv som en pinne och har ont i precis alla leder varje morgon. Senaste resan plågade jag mig igenom 4 månader så – hade inte pengar heller att fixa saken då. Nu har jag lite mer pengar att röra mig med och tänkte därför försäkra mig om att kunna röra mig hela semestern, inte ligga ylande i ledkramp och plågor.😝

Vår middag på KFC sköts förresten upp från fredag kväll till lördag kväll, eftersom kusinerna kom så sent på fredag. Riktigt goda franskisar och kycklingdrumsticks och –wings hade de där (lite mer spicy än vad de tillreder på sina restauranger i Australien eller Europa), härlig utsikt över sjön och så en glasskiosk med mycket bättre (och aningen billigare) glassar än Baskin’ Robbins. Dit ska vi minsann gå flera gånger. Bilderna är därifrån, utom glassbilden som är från vår vardagsrumsbalkong efter att vi kommit hem med glassarna. På bilderna syns också tydligt vem som är vems favoritkusin - Inika trivs bäst med ca 18 år gamla Prexchya, Anila med ca 15 år gamla Praketi. Och så trivs Inika nog med Yuki också, men deras lekar är på lite annan (barnsligare) nivå.




Inga kommentarer: