torsdag 3 november 2011

Mus i vårt hus!


Photoart by Anila
I natt vaknade jag av att något knaprade i något hörn. Jag flög upp och hittade, efter att ha lyst igenom alla vrår i rummet, precis vad jag befarade: svansen av en mus som stack ut längst in under bortersta benet av klädskåpet. Sedan började en halvdesperat jakt runt det mörka sovrummet (som är mindre än 4 x 4 meter stort): jag beväpnad med flugsmälla och ficklampa, musen obeväpnad, men kvick som en vessla. Musen smet turvis in under bortersta hörnet av klädskåpet, turvis bakom bortersta hörnet av dubbelsängen. Bägge platserna var så gott som hopplösa att nå ens med flugsmällan, och att klättra av och an över sängen utan att väcka flickorna var en konst i sig. Tillsist (då jag städat bort alla skor och väskor och annat extra från golvet, och sprungit runt i över en timme) försvann musen ut genom dörren. Skönt! Sedan kunde jag äntligen sova (och Raju med, som var irriterad att jag överhuvudtaget försökte bli av med musen, för ”den gör ju ingen skada här”).

På natten, och också första halvan av dagen idag, har det regnat. Föräldrarna borde ha varit på den vackraste av alla utsiktsställen under hela sin vandring i dag morse. Hoppas de hade bättre väder där… Jag försökte skicka meddelande men har inte fått svar, de har väl antagligen dåligt nätverk där de är.

Inga kommentarer: