tisdag 16 september 2014

Dammigt med byggboom

För ett par dagar sedan började våra grannar, de som har cheeseball-kiosken, riva sitt hus. Rivningsarbetet började en tidig morgon med att tre starka män kom och rev ner plåttaket från huset. De fortsatte sedan med att gå lös på resten av huset med slägga. Efter en dag var allt tak och en del av övre våningens väggar borta. Efter följande dag var övre våningen borta. Efter ännu en dag fanns inte mycket kvar av nedre våningen heller. Här har varit väldigt soligt de senaste dagarna, monsunsäsongen är helt tydligt på väg att ta slut. Deras hus är ett traditionellt nepalesiskt hus byggt främst stenar och lera. Alla våra balkonger (och näsor och lungor också, känns det som) har därför de senaste dagarna varit fyllda av det brunröda fina dammet från grannens rasande lerväggar. Tur att de är så effektiva med rivningsarbetet att det säkert bara är högst en eller två dagar kvar av det!

Jag tror jag redan tidigare nämnde att de ska bygga ett ungefär 5 våningar högt hus på samma ställe där deras nuvarande traditionellt nepalesiska 2-våningshus har stått. I deras nya hus ska de ha omkring 25 hotellrum, förutom de rum där de själva ska bo. Deras nya hus blir ungefär två våningar högre än vårt. Det kommer att stå ungefär 5 meter från vårt, i riktning mot sjön. Antagligen blir det ganska bye bye med vår sjöutsikt sedan, om vi inte hittar på att bygga ännu högre (eller någon utsiktsplatå, jag såg ett hotell här i lakeside som hade ett högt utsiktstorn på sin översta takterrass!). Nästa gång vi kommer hit kan vi alltså inte längre ostört vistas på takterrassen och titta ner på andra, de och deras turister kan istället sitta och kika ner på vad vi sysslar med. Synd.


Vår grannes granne åt andra hållet har också nyligen rivit sitt hus och ska bygga något flervåningshotell på tomten. Det lär finnas någon förordning om att hus i Lakeside inte får vara högre än 3 våningar (tror jag det var, eller kanske t.o.m. bara 2). Eftersom Nepal inte på flera år haft någon fungerande regering eller ens någon överenskommelse om hur den nya grundlagen ska se ut, så tar en massa människor tillfället i akt och bryter mot förordningarna då det inte finns någon som övervakar dem. Folk förväntar sig dessutom att det snart kommer att komma en ny förordning som tillåter högre hus, och att ingen kommer att bli tvungen att riva sådant som redan är byggt. Byggboomen beror också på de mängder kinesiska och indiska turister som hittat Nepal, och på att det inte finns ordentliga förordningar om skattebetalning heller (eller övervakning av de befintliga förordningarna). Därför tar många chansen där också och öppnar egna företag inom turismen där det just nu åtminstone för en tid framåt ganska lätt och ”skattefritt” går att tjäna mycket pengar snabbt. Raju har också många vänner som hoppat på det tåget, och somliga har försökt fresta honom också att stanna och ”bli rik” inom turismen. ”Inte en chans” har varit min attityd till saken. Dels för att jag tycker det är fel att så opportunistiskt utnyttja laglösheten, jag tror det kommer att straffa sig, förr eller senare. Till exempel så att Nepal som Indien blir ett samhälle med väldigt stora klyftor mellan rika och fattiga, vilket för med sig brottslighet och annat elände. Dessutom är jag inte så väldigt intresserad av att bli rik, det finns liksom fiffigare saker att göra i livet. Jag kommer fortsättningsvis gärna hit på semester, men det finns så mycket både materiellt (min symaskin, ingredienser för att tillreda varierande kost, ugn) och immateriellt (vänner, släktingar, skolundervisning av god kvalitet för töserna) som saknas här att jag nog inte skulle kunna tänka mig att bosätta mig här för flera år i taget, åtminstone inte i det här skedet av livet.

Inga kommentarer: