söndag 28 september 2014

Friska och vackra igen :)

Efter två febriga dagar är töserna nu helt återställda. Anila blev förresten inspirerad av Finalnd-kalenderna och gjorde en Anilas namnsdag-kalender åt sig själv. Inika skulle också göra en till sig, men inspirationen tog slut halvvägs för hennes del.

Anisha har sedan början av månaden gått en skönhetskurs i en skönhetssalong i Mahendrapul. Hon har lärt sig färga hår med henna, hennatatueringar, hårborttagning genom att rycka upp håren med en snurrad sytråd (yep, så gör man här) och annat smått och gott också. I går lärde hon sig klippa hår på kursen, och så ville hon ju testa det här hemma också. Anila var försökskanin i dag morse, och helt bra lyckades Anisha få bort torra toppar och lämna håret någorlunda jämnt. Hennatatueringar övade hon på Inika och Anila förra veckan.




I dag är det Ramkumaris sista dag här, i morgon åker hon i väg för att gifta sig och flytta ihop med sin nya man. Någon ny hemhjälp har vi inte och vad jag vet inte någon plan B heller. Själv är jag ju upptagen med Anilas skola på förmiddagarna, så jag kan inte laga någon mat då. Jobbigt blir det å andra sidan att undervisa också, om jag har alla tre barnen omkring mig medan Raju lagar mat. Sedan blir det ju Dashain också snart. Huvudfestivaldagen, då man går runt och tar emot tikas av äldre släktingar, är på fredag. Och festival betyder mera matlagning, men kanske också mer hjälp i köket av Rajus systrar. Vet inte, vi får se.

Inga kommentarer: