torsdag 16 oktober 2008

Hemma fortfarande... + personbeskrivningar

Bild av Anila och jag som tuppat av. Unikko-imitationen vi har som lakan hittade vi i Kathmandu. Inte precis min favoritfärg, men vi tyckte lakanet var sa kul att vi köpte det ändå. :-) Den andra filten med de "vackra bladen" är Rajus föräldrars. ;-)

Anila fick feber på måndag kväll, och var febrig ännu på tisdag, så vi bestämde oss att skjuta upp vår Kathmanduresa från onsdag till fredag. På onsdag var Anila feberfri hela dagen. Hon hostar visserligen ännu lite, men vi satsar på att det också hinner gå om förrän vi reser i morgon. Vi kommer att komma till Kathmandu på fredag kväll, vilket gör att vi missar kommunalvalet med minsta möjliga marginal (om inte ambassaden är öppen på lördag också, men vi har så mycket annat att göra att jag inte ids kolla). Det skulle ha varit Rajus första finska val och mitt tredje kommunalval utomlands (yep, jag har varit bortrest varenda gång sedan jag fyllde 18!). Ingen av oss har däremot haft inspiration att bekanta sig med kandidaterna eller ens med de hetaste valfrågorna via Internet, så vi litar på att någon annan än vi väljer in de bästa kandidaterna istället ;-)

Jag har hållit på att bli prillig av att bara sitta hemma hela tiden, så i går kväll lät jag Raju passa Anila medan jag gick på en 45 minuters promenad. Även om det bara var till matbutiken via en bokhandel och en hantverksaffär så kände jag mig mycket fräschare efter det. Eftersom det inte har hänt nästan något alls värt att berätta de senaste dagarna passar jag på att skriva lite utförligare vem som bor här och vilka vi brukar umgås med. Så slipper jag förklara pånytt vem som är vem hela tiden, ni kan använda det här inlägget som referens istället.

Vår familj:
Anila, Raju och jag: kräver knappast närmare beskrivning
Rajus mamma och pappa: ett drygt 60 år gammalt nepalesiskt par, som båda kommer från byar lite utanför Pokhara, men som har bott i Pokhara de senaste 30 åren, ungefär. Det 8 rum stora hotellet New Future Way Guest House har de haft sedan Raju var ungefär 10 år gammal, dvs ca 25 år.
AbiShek: Rajus storasyster Shantas ca 15-åriga son. Har bott hos Rajus föräldrar sedan hans föräldrar (dvs Shanta och hennes man) flyttade till Europa sommaren 2002.

Andra som bor hos oss:
Purnima: ca 15 år gammal flicka som jobbat som hembiträde och går i skola. Purnimas huvuduppgift är att sköta köket och laga mat, men hon brukar också hjälpa till att städa och fixa hotellrummen. Purnima kommer från en fattig familj i södra Nepal. Hennes familj valde därför att sälja henne som hembiträde till Rajus föräldrar när hon var 4 år gammal. Det är ganska vanligt att medelklassfamiljer har fattiga landsbygdsflickor jobbande hos sig. På ett sätt är det ganska grymt, men å andra sidan får dessa flickor (om familjen de jobbar hos behandlar dem bra) mat, kläder och skolgång, något de inte skulle få om de skulle jobba på en avstjälpningsplats, ett tegelbruk eller en mattvävningsfabrik, vilka är andra vanliga utnyttjare av barnarbetskraft. Purnimas lillasyster Rima jobbar sedan ett par år tillbaka hos Rajus storasyster Bishnu.
Manju: ca 20-25 år (?) gammalt hembiträde. Manjus uppgift här brukar vara att tvätta hotellets lakan och Rajus föräldrars byke, samt sopa och städa huset och gården. Manju är gift med en gammal man (ser ut att vara kanske 40 år gammal!) som brukar komma hit och prata med henne ett par gånger i veckan. Han jobbar också någonstans, men de har så låga inkomster att de inte har råd att bo tillsammans ännu, utan mannen bor tillsammans med någon vän på hyra och Manju bor här.
Mira: ca 10 år gammal flicka som kom hit ungefär samtidigt som vi, dvs för ett par veckor sedan. Miras mamma gifte sig med en annan man då hon var gravid med Mira, och fastän mannen visste att han inte var pappan gick han med om äktenskap. Nu hade mamman däremot farit iväg med en tredje man, så Miras styvfar orkade inte mera ta hand om Mira. Via sina bekanta fick han reda på att Rajus föräldrar kanske skulle kunna hjälpa henne, så därför kom hon hit. Mira går inte i skola (men börjar kanske då nästa skolår börjar i april). Hennes uppgifter här hemma är att diska och hjälpa Manju att tvätta kläder, samt göra alla möjliga andra små hushållsarbeten.

Andra vi umgås med ofta:
Binod: Trevlig ca 20-25 årig kille som jobbar med att försöka locka folk hit till hotellet, samt ge de turister som redan bor här service och hjälp med researrangemang etc. Är avlägsen släkting till oss.
Bishnu: Rajus storasyster som bor här nära. Bishnus man bodde 10 år i Japan och kom tillbaka till Nepal för ett par år sedan. Bishnu själv bodde också nästan 5 år i Japan. Hon kom tillbaka till Nepal för under ett år sedan. Medan de båda var borta bodde deras söner hos Rajus föräldrar.
Ankur: Bishnus son, ca 14 år gammal
Ajay: Bishnus son, ca 16 år gammal
Shiva: Rajus lillasyster. Bor i andra ändan av Pokhara med sin man Uttam och deras två flickor. De bodde tidigare med Uttams föräldrar och storabror med familj. Nuförtiden har de egen lägenhet ett stycke därifrån, men vistas ändå större delen av tiden i sitt gamla hem.
Pretscha: Shivas dotter, ca 11 år gammal
Praketi: Shivas dotter, ca 6 år gammal.

Dessutom brukar granntanten komma in på en kopp te nästan varje kväll, Rajus mammas storasyster besöker oss nu och då och Binods lillabror hänger här ibland. Och en hel del andra. Utöver det finns här som mest 14 turister i hotellet (om alla rum utom det där vi bor är fulla).

1 kommentar:

Linuz sa...

Tror att jag måste läsa om bloggen o kolla personbeskrivningen. ;)

Jag önskar att jag också skulle vara en litenliiiten Anila som slipper o resa med er! :) Fast konstiga tanter verkar lite obehagligt, även om dom int sku ha vela något illa...

Ojojoj, njut av vilinän i östern! :) Här flaggas det, men vet int varför. Så jag antar att jag int ha missa nån högtid här (som ju ofta kännetecknas av folk sitter antingen inne o ingen syns på gatan, eller hänger berusad på gatan) ;)

Hilsen alla små o stora! Kramisar!

-ninnuli-