lördag 4 oktober 2008

Lugnt familjeliv hemma

Skrev detta i går, men så blev det elavbrott, sa jag postar det först nu:

Strömmen av babybesökare verkar ha saktat av nu, idag har här bara varit en enda besökare (!). Istället för att umgås med gäster har vi därför haft tid att bara slappa. Raju och jag åkte dessutom till Mahendrapul (där de flesta större butiker finns, ca 3 km härifrån) för att shoppa shampoo och annat vi inte släpat med från Finland. Det var skönt att se sig omkring lite. Jag har faktiskt suttit hemma hela tiden sedan vi kom hit. Det har helt enkelt varit helt för hett att gå ut på promenad med kärran (och dessutom har vi som sagt haft gäster), och dessutom har jag haft en hel del annat att göra, typ tvätta kläder och packa upp och organisera rummet där vi bor. Vi bor i ett av hotellrummen, eftersom vi ville ha nära till wc. De andra bor i en liten sidobyggnad till hotellet, med wc tvärs över gården. Där har vi tidigare också bott, men vi skulle nog inte rymmas i sidobyggnaden mera, vårt rum där var ganska litet. Dessutom har Rajus föräldrar nuförtiden tre anställda hemhjälpare, som alla bor i vårt gamla rum.

Anila har trivts jättebra här, här är så mycket att se och göra hela tiden. I går fick hon till exempel ett skönt varmt bad och oljemassage av Rajus syster. Anila har sovit gott på nätterna fast det varit hett. Maten har också gått helt ok ner i henne. Hon är ju inte direkt något matvrak annars heller, och då hon var sjuk i London åt hon typ ingenting (annat än mjölk). Här har jag kokat olika kombinationer av potatis, morot, ärter, tomat, bönor och blomkål åt henne. Maten har vi sedan lurat i henne medan Rajus mamma klappat i händerna, hemhjälpsflickan Purnima har sjungit, barnen har visat miner etc etc. You need a whole village to raise a child, eller hur det nu heter ;-)

Utöver den mat jag tillrett har hon också smakat på ris, linssoppa och allt möjligt annat från våra tallrikar. Hon har dessutom druckit mjölk, både från mig, komjölk från mejeri och så bröstmjölk från en annan kvinna (!). Det där sista tyckte jag var lite konstigt, till och med lite motbjudande, men ingen annan verkade tycka det var annat än skoj. Den här kvinnan var alltså en av de gäster som var här i går, någon avlägsen släkting tror jag visst hon var. Hon hade sin 2-åriga pojke med sig, och efter att hon ammat honom sträckte hon fram bröstet till Anila och sprutade ut lite mjölk i ansiktet på henne. Anila såg lite förbryllad ut, men grabbade sedan tag i tantens bröst och tog en slurk. Att amma andras ungar är å andra sidan inte så ovanligt här, eftersom det inte har funnits ersättning på marknaden så värst länge. Det är också gammal tradition att någon annan än egna mamman ger första mjölken till nyfödda, fram tills mammans mjölk har stigit. Den som gett den första mjölken till en baby får sedan en speciell relation till barnet, blir lite som en gudmor men omvänt, dvs det är huvudsakligen barnet som ska komma ihåg denna människa och ge gåvor och sådant, så länge hon lever. Den kvinna som gav första mjölken åt Raju är ännu vid liv, så hon ska i år få lite kläder som gåva av Raju (jag tycker inte att han tidigare gett något, så det är kanske kopplat till att han fått egna barn? Måste fråga närmare).

Anila har förresten varit blöjfri här, förutom på nätterna. Det har gått sisådär. Jag måste nog ännu jobba med att känna igen hennes kisi-signaler. Hon har lyckats kissa i både Rajus och hans mammas famn redan, och en gång i byxorna då hon inte varit i någons famn. I dag när vi vek rena kläder tillsammans lyckades hon dessutom kacka ut från byxbenet helt utan att varna så att hälften kom på mattan och andra hälften på hennes nytvättade pyamas. :-/ Men, trots vissa små olyckor är det nog mycket skönare så här för både henne och oss: lättare att snabbt få henne på pottan (dvs wc-byttan eller någon buske i trädgården) och skönare för henne att inte behöva vara inpackad i en blöja i hettan.

Ska försöka hinna få iväg det här nu före det blir strömavbrott igen. De kommer titt som tätt och varar ibland flera timmar. Om jag hinner lägger jag några bilder till det här och några tidigare inlägg också, men vår Internetconnection är så långsam här att jag inte vet om jag lyckas (senast jag försökte bara dog den mitt i) :-/

Ha det bra!

1 kommentar:

Walter sa...

Hello Nepal, this is Helsinki speaking. And here are our points...

Just kidding!

It is nice to hear that your flights to Kathmandu went well and your only problem is to learn the "Pee, Pee, Poo, Poo"-signs from Anila! :)

Did you btw hear that the first people have parashuted down from 143m above mt.Everest... cool.

It seems that you have adapted to the life there pretty well. Do you have any plans to do something or just chill out?

Here the things are the same old, nothing special.

Hugs,
-w-