onsdag 13 augusti 2014

Monsun

I dag har det regnat nästan hela dagen. I går regnade det också av och till hela dagen och i natt regnade det nästan hela natten. Vår 481 liters simbassäng som jag tömde för några dagar sedan har blivit fylld till randen av bara regnvatten! Det var ett ordentligt åskväder dessutom, för nästan första gången under hela resan. En handfull gånger har det mullrat eller blixtrat lite avlägset i fjärran, men nu var det första gången åskan kom nära Lakeside. Det är också nästan första gången som det regnat eller varit regnsjukt hela dagen. För det mesta har det annars bara regnat på natten, eller möjligen ännu tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Vädret under monsunen är väldigt annorlunda än vad jag hade förväntat mig. Det är också väldigt annorlunda än vad det verkar vara om man följer med väderleksprognoser för Pokhara. Enligt dem verkar här regna och åska mest hela tiden! Det är visserligen kanske delvis sant också, för regnskurarna dagstid är så korta och lokala att det bra kan hända att det någonstans i Pokhara regnar och åskar varje dag. Det har bara inte råkat göra det i de delarna av Pokhara där vi bor. Uppe på Sarangkot, den drygt 1500 m höga kullen närmast dalen där vi bor, regnar det däremot ofta, toppen är nästan varje dag åtminstone en del av dagen täckt av ett regnmoln. Det är också mest i bergen det åskar har jag för mig. Jag hade trott att det skulle regna mycket mera och mycket oftare. Mycket regnar det nog visserligen då det regnar, gatorna förväandlas på några ögonblick till floder (som sedan lika snabbt torkar upp efteråt). Jag hade också tänkt mig att här skulle vara varmare. Omkring 25 grader i skuggan känns visserligen ganska hett då här inte blåser alls, men det är ändå inte helt olidligt, så länge man inte behöver utföra något krävande fysiskt arbete. Man svettas visserligen nog ändå så mycket att allas kläder måste tvättas efter högst en dags användning, men det blir inte så farligt mycket tvätt ändå eftersom det är så varmt att tunika och tights räcker bra alla tider på dygnet. Våra långärmade blusar har vi inte alls rört ännu, förutom den där ena kvällen då vi var på övernattningsutflykt i bergsbyn Dhampus.

Det finns en massa fördelar med att vara här under monsunen. En av de största fördelarna tycker jag är att vattnet i duschen alltid är varmt. Till och med vattnet ur kalla kranen är så varmt att det duger att duscha i i nödfall om det varma vattnet råkat ta slut. En annan stor fördel är att det under monsunen är säsong för fler frukter och grönsaker än annan tid på året. Maten är alltså mer varierande. Bland annat mangon är helt underbar. Jag har nog i mitt liv sammanlagt aldrig ätit så många mangon som jag ätit här nu! Här finns också flera blommor och fjärilar och fåglar än annan tid på året. Det är också en fördel att det är så varmt att Mira inte behöver ha annat än småbyxor och klänning på sig, eller hemma ibland bara t-skjorta och småbyxor. Det blir betydligt mindre tvätt på det viset. Hon är nog ganska blöjfri redan, men jag satsar på att få henne helt blöjfri förrän det blir långbyxaväder på morgonen och kvällen i oktober.


Nackdelarna med att vara här under monsunen är att de vackra, höga bergen nästan aldrig syns. Monsunen gör dessutom resor utanför Pokhara jobbiga. Flygen är sena eller åker inte alls, bussen kan också bli sen om regnet sköljt ner vägen i floden eller det fallit stenar och lera ner på den. I djungeln och på slätterna i söder är det för hett och dessutom för mycket myggor för att man skulle vilja resa dit. På vandringsstråken i de lägre bergen omkring Pokhara är det för mycket iglar, ormar och andra otrevliga småkryp. I Kathmandu och Pokhara är det helt ok att vara, och också väldigt mycket högre upp i bergen, men till de höjderna går det däremot inte att ta sig med småbarn så klart ;-) Därför sitter vi nu här i Pokhara till ungefär början av september, då monsunen börjar avta och vi tänkte vi skulle resa någonstans lite längre bort inom Nepal.
Flickornas nya favoritsysselsättning: bygga
kojor i balkongsoffgruppens stolar. Går
lika bra i alla väder :)


Koja med gökursdesign ;-)

Inga kommentarer: