tisdag 5 augusti 2014

Myggnät är också bra att ha

Raju tycker det är varmt på nätterna, och framförallt då det är elavbrott och fläkten inte fungerar tycker han det är närmast olidligt. Vi andra har inte plågats av värmen, jag tycker det är ganska skönt och svalt på nätterna. För att lite få svalka öppnar därför Raju myggnätet i fönstret, så att det kommer lite mera svalkande vind in. Så ligger han sedan där och läser med lampan på och myggnätet öppet, och vi får in myggor. Inte en mängd, för som jag konstaterade tidigare flyger myggor sällan så högt som tredje våningen. Men det räcker med en eller två myggor för att vi sedan ska bli fulla av myggbett. Vi har en myggiftpatron kopplad i väggen som sprider myggiftångor i rummet, men de tre problemen med den är att 1) den funkar bara då det inte är elavbrott, 2) den funkar bara då Raju, som sover oroligt, inte har sparkat den ur väggen (det enda eluttaget är ovanför hans säng), 3) den funkar inte så efektivt att den genast skulle döda de myggor som kommer in genom fönstret.


Jag har i en månads tid på olika sätt försökt förklara för Raju att han antingen måste sluta öppna myggfönstret eller så behöver vi en krok i taket för vårt Ikea backup-myggnät. Inga som helst resultat. Idag bestämde jag att ta saken i egna händer, så jag klippte den söndriga dragkedjan från en kostympåse jag hittade i ett hörn i rummet och knöt upp den tillsammans med repet som följde med myggnätet tvärs över vår säng, från gardinstången över väskorna vi har på klädskåpet och fast i plankan jag har som extra klädhängare på andra sidan skåpet. Sedan hängde jag nätet dit och sydde dessutom fast små band (som jag klippt från samma söndriga kostympåse) i nätet för att kunna knyta upp det lite bättre än vad de på Ikea tyckt var nödvändigt. Hurra för myggnät, buu för myggnätter! J

Ps. Myggnätet blev också genast en ny koja i flickornas lekar. En av dem kan nu bo i Ikea lektältet/tunneln på golvet och den andra under myggnätet i sängen. Miras förvånade min då hon upptäckte nätet (som jag hängt upp medan hon låg och sov på sängen) var också prisvärd ;-)


Inga kommentarer: