lördag 16 augusti 2014

Slut på första skolveckan och äntligen solsken!

Det gick nästan fyra dagar med regn av varierande intensitet. Först var det bara skönt med lite svalka efter en lång period nästan helt utan regn. Sedan började det irritera att bara sitta hemma eller gå ut och bli blöt. Till sist blev det nästan kris, för det var omöjligt att tvätta kläder eftersom det inte fanns någon möjlighet att torka dem, så flickorna höll på att bli helt utan rena underkläder.
Rast på takterrassen i ösregn. Plask!

I går kväll klarnade det ändå upp lite och idag morse sken solen. Jag och Ramkumari spenderade därför säkert två timmar på takterrassen med varsitt stort lass smutstvätt i dag på förmiddagen. Jag hade vår familjs kläder och hon alla andras. Hon tvättade på nepalesiskt sätt: knådade in tvål i vart och ett plagg och skrubbade dem rena med mjuk plastborste. Jag tvättade på europeiskt sätt: tvättmedel i en balja, kläderna i, vänta 30 min, gnugga bort eventuella fläckar och skölja, skölja, skölja. Jag tycker det verkar jobbigt att hålla på att knåda och skrubba så mycket (och verkar dessutom slita på kläderna). Hon kunde inte förstå hur det kan bli rent om man bara låter kläderna ligga och sedan lite gnuggar och sköljer. Vi hade båda ungefär lika mycket att tvätta och båda var färdiga ungefär samtidigt och bådas kläder blev ungefär lika rena. Så ingetdera av oss hade större intresse att prova den andras sätt att tvätta i fortsättningen heller. Heh. Men vi hade helt kul tillsammans när vi satt där och tvättade. Medan vi tvättade kläder badade flickorna i sin av regnvattnet överfulla simbassäng. Den ligger ett par meter från klädtvättningsstället på takterrassen. De var nästan brända på ryggen efteråt, trots solkräm och trots att de var väldigt bruna redan från förut.

Eftersom det alltså har regnat i flera dagar har vi inte just alls gått ut. Vi har inte ens ätit mellanmål ute i restaurang, utan jag har lagat pastasås och makaroni hemma (som visserligen var lika populärt som vilken cafésnack som helst). I går åkte vi av och an till Mahendrapul och köpte lite mat och dessutom de där skorna jag i min snålhet inte köpt tidigare, så nu har jag två par bekväma sandaler som fungerar både med finare kläder och i terräng J.


På förmiddagarna har Anila haft ungefär tre lektioner skola varje dag. Första dagarna improviserade jag, nu har jag mailat med läraren och fått lite mera hum om vad de sysslar med i Finland. Vi försöker göra ungefär samma så långt det går. De borde få läseordning snart så blir det ännu lite mera strukturerat och enklare för mig att planera. Google och Youtube har varit till otroligt stor hjälp för mig i den här uppgiften. Därifrån har jag hittat de sånger som de sjungit i skolan som jag aldrig hört tidigare (så nu kan vi dem också), det textade alfabetet så som det lärs ut nuförtiden i Finland med instruktioner och tips om hur man kan lära ut det (jag tror vi kanske borde ha fått en övningsbok med bokstäverna från skolan, men den fick vi i så fall aldrig, försöker ta reda på mera om saken av läraren...), bilder av abborrar som modell för att rita en abborre (som de andra gjort på lektionen i Finland) och allt möjligt annat. Inika har varit fladdu och gjort färgläggningsuppgifter och andra uppgifter ur sina ”fladdubäcker” då Anila gjort matematik eller skrivuppgifter. Så har de tillsammans gjort en hel del, till exempel sökt exempel på levande och livlös natur på takterrassen, hittat föremål som börjar på A i vårt rum, sjungit sånger och haft gymnastiklektion i poolen. Anila har också tyckt om att läsa högt för Inika ur läseboken. Inika har varit en väldigt stolt och nöjd fladdu. Mira har ibland vimsat runt och stört, ibland varit med Raju i nedre våningen. Vi har lite flexat med skolstarten på morgonen, för klockan 9 är det omöjligt att få liv i Raju och dessutom hinner vi sällan äta färdigt morgonmålet så tidigt. Men omkring 9.30 eller 10 har vi vanligen börjat, och så har vi haft lektioner fram till lunch eller ännu efter lunch beroende när vi har börjat och hur långt vi hunnit vid 12-tiden. Roligt har vi haft det hur som helst, åtminstone den här första veckan. J

Inga kommentarer: