onsdag 5 juli 2017

Glass efter regn

Det slutade inte regna på hela kvällen i går, och regnet fortsatte halva dagen i dag också. Irriterande duggande, inte ens ordentligt regn större delen av tiden. Först vid 17-tiden på kvällen klarnade det och vi kunde äntligen promenera iväg på dagens glasspromenad. Inika har redan länge velat gå till Caffe Concerto, där jag varit på tumis med Anila två gånger, för att äta deras citron-gelatoglass, så vi gick dit. Mira beställde vaniljglass, men då servitören kom med de två precis lika färgade glassportionerna lade han i misstag Inikas citronglass till Mira och tvärtom. Miras min var prisvärd då hon smakade på sin ”vanilj”glass! Sedan bytte de snabbt glass och båda kunde njuta (Mira först lite försiktigt skeptisk).


På vägen tillbaka gick vi via bokhandeln och köpte en ny färgläggningsbok till Mira, en ”lär dig nepali bokstäver”-bok till Inika. Själv sålde jag Merete Mazzarellas bok (som jag nu läst men inte känner brinnande lust att läsa pånytt, fast den i och för sig var helt intressant) till bokhandeln för 1,20 euro, så om någon turist här i framtiden har lust på finlandssvensk litteratur så finns det att få.

På tal om läsa så har jag börjat högläsa Frances Hodgson Burnetts ”Den hemliga trädgården” till Anila, som motvilligt gick med på att lyssna på den då de andra glättigare, eller ”mer spännande” böckerna var utlästa och valet stod mellan den, Ronja Röverdotter (som hon av någon konstig anledning bestämt sig för att hon tycker är löjlig, fast jag själv älskar den) och Krokodilen Gena och hans vänner (som vi hade med oss för tre år sedan också och hon då hört två gånger). Vi är på kapitel fyra nu och till min glädje tror jag hon gillar den. Fick tag på en härlig rikt illustrerad nyutgåva från bibban som det (enligt mig) är svårt att inte tycka om. Om ni blev nyfikna, reservera inte den ändå förrän vi är tillbaka så jag får den förnyad ännu en gång (fast den fanns nog i flera exemplar på bibban). ;-)

Inga kommentarer: