tisdag 11 juli 2017

Pysslighet

I lördags läste både Yuki och Praketi på prov som de hade på söndag och måndag, så de hade inte tid att träffas. Från och med idag har Yuki däremot ledigt från skolan resten av veckan, och vi är bjudna hem till Shiva på middag i kväll (Rajus lillasyster/Praketis mamma alltså). Just nu är Yuki här och flickorna leker skola tillsammans i vårt sovrum, själv blev jag utkörd så jag sitter och skriver i nedre våningen. Jag försökte sortera fotografier också, men datorn fick något underligt fel så att hela skärmen blev lilarandig, framförallt i mitten av skärmen, och hur mycket jag än tycker om lila så var det i det sammanhanget inte så trevligt. Vita färger var de enda som hölls vanliga, därför går det bra att skriva på Word (dessutom är skärmen just nu åtminstone tillfälligt helt normal, men den blinkar till lilarandigt allt emellanåt ännu, misstänker hardware problem, den är trots allt ca 6 år gammal och omstart gjorde inte saken bättre alls). Tur att jag glömde bort att ta ut mina sparpengar från kontot i Finland förrän vi åkte, så jag har kvar något till en ny dator (att betala överpris för varje gång jag lyfter cash från automaterna här är mindre kul visserligen...).

Sådär annars har vi haft ett par lugna hemmadagar här, vädret har varit mulet och duggregnigt på dagarna och ösregnigt på nätterna. Som det brukar vara nu under monsunens regnigaste månad, i en av Nepals regnigaste städer.

I går hade jag en pysseldag här hemma. Först klippte jag av en långklänning jag köpt till att bli kort tunika och sydde upp fållen. Sedan hängde jag upp fotoförstorningar i vardagsrummet  jag låtit göra av bl.a. bilder från när Ama och Bua var i Finland sommaren 2015. Fotoramarna här har en skruv i varje hörn som måste öppnas och stängas då man lägger in bilder, så det var ett evinnerligt skruvande innan jag fick alla 5 bilder upphängda. Ama och Bishnudidi, som var på besök, satt och tittade på medan jag sydde upp dräkten och fixade med ramarna. Imponerade av att jag är så händig. Man behöver inte vara särskilt händig för att anses händig här, då handarbete eller slöjd eller ens vanligt papperspyssel inte just alls ingår i skolans eller dagis läroplan och folk därför överlag bara kan det deras föräldrar lärt dem. Föräldrarna i sin tur kan överlag bara det som deras kast/yrke gett dem färdighet till, dvs. är de av sömmerska/skräddarekastet kan de sy, är de av skomakarkastet kan de reparera skor, hör de till slaktarekastet kan de slakta. Lite håller det ju på att förändras nu, framförallt i städerna, då dagens unga går i yrkesskola och lär sig andra yrken än de är ”födda att göra”. Men eftersom det bara kostar t.ex. under en euro att få en klänning uppfållad hos en sömmerska så är det egentligen ganska make no sense att sitta över en timme och peta med det själv. Rajus familjs kast är förresten chetri, krigare/byråkrater, så ganska tummen mitt i hand är de födda vad gäller pysslighet eller händighet.

Efter att ha pysslat färdigt i vardagsrummet hann jag just tömma bassängen och förnya jesustejparna innan det började regna igen. Jag hittade förresten på ett nytt sätt att tömma bassängen utan att vattnet droppar ner på gatan. Jag klämde in ett campingliggunderlag under bassängbottnen vid bassängens bottenventil och böjde den till en ränna riktad mot öppningen till stuprännan i andra ändan av takterrassen (den enda stupränna som går ända ner till marken och inte bara rakt ut i luften från huset så att vattnet plaskar ner och väter folk på marken tre våningar under). För att hindra sidoläckage hamnade jag däremot stå i bassängen och trycka ner bassängbottnen mot vardera kanten av liggunderlaget med mina fötter. Tråkigt värre, det tog ett bra tag för ca 700 liter vatten att rinna ut... därför fick jag inte heller chans att fotografera mitt arrangemang. Före jag fixade bassängen gjorde jag förresten också ett misslyckat försök att fixa Inikas söndriga fidget spinner med superglue, med resultat att jag klottade lim på fel delar så att den inte snurrade alls efter det. Så Raju köpte en ny åt henne, och dessutom en till Mira. Kiva kvalitet på dem alltså! Jag avslutade min pysseldag med att tejpa guldfärgade glittertejpränder en bit från yttre kanten av vingarna i vår takfläkt så att det blir en kiva gyllene cirkel av dem då fläkten snurrar.

I övrigt fick jag Raju övertalad att åka till Kathmandu nu i mitten av semestern också, vi åker på fredag och blir borta ett par nätter! Så om jag inte skriver före det så hörs vi pånytt i början av nästa vecka. Försöker däremot posta på Instagram eller Facebook från Kathmandu.


Nu ska vi iväg till Shiva på middag, så jag postar detta utan bilder, addar kanske några senare idag.

Inga kommentarer: