På måndag fick vi igen låna Nirmals bil och samma chaufför, men efter
söndagens eskapader var alla ense om att vi inte ville sitta längre än
nödvändigt i bil. Efter ett gott morgonmål på Helena’s takterrass (på 7:e
våningen, bland de högsta i Thamel), åkte vi därför till Swayambhunath, även
kallat aptemplet, som ligger kanske 2 km från Thamel. Hur i hela fridens namn
det ändå lyckades ta vår chaufför nästan 30 min att ta oss dit är ett mysterium
för mig, det var inte ens rusningstrafik. Vi snurrade på praying wheels och
beundrade templet och stupan en stund, och aporna. Flickorna tyckte aporna var
roligast, men flickorna var å andra sidan också ganska rädda för dem (för vi hade
förmanat dem att inte gå för nära för aporna kan ha rabies, så de verkade förvänta
sig att alla apor var i beredskap till blodig attack när som helst). Söta apungar
tittade vi ändå på en del, dem fanns det gott om.
Morgonmål deluxe med stekt banan och croissant och fin utsikt. |
Den här ap-mamman verkar mer intresserad av sin manikyr än sin unge. |
Dagdrömmande mamma-apa. |
Här är däremot äkta moderskärlek i luften. |
Till näst åkte vi till Buddhanilkantha, där det finns en berömd liggande ca 5 meter lång Vishnustaty i en vattenbassäng och ett par tempel runt omkring. Ingen typisk turistattraktion, så där var istället ganska stämningsfullt med mycket rökelse, ortsbor som offrade frukt, blommor och sådant och bad vid templen, bönebjällror och –klockor som ringde. En helt annan atmosfär än omkring Swayambhunath, där var och varannan försöker pracka på en något krimskrams.
Följande pitstop var Nepals heligaste hindutempel Pashupatinath, dit
inga icke-hindun får gå in. Ingen annan av oss hade heller lust att gå in, eftersom
det råkade vara någon sådan dag i månaden att det var extra heligt eller
lyckosamt att gå dit, så köerna ringlade sig långa vägar utanför tempelmurarna
(över 20.000 människor hade varit där den dagen läste vi i tidningen efteråt).
Vi följde därför bara muren ner till floden, gick över bron förbi ett
begravningsfölje som höll på att förbereda en närstående för kremation på
kremeringsplatåerna vid floden. Sedan satt vi oss uppe på andra sidan floden
och tittade på templet (och begravningsföljet), så mycket man nu lyckas se av templet över murarna. Samt
diskuterade vidare frågor om liv och död och kremering och begravning och
pånyttfödelse och duvan som drunknat dagen innan och, ja, sådant.
Efter det
bekantade sig Mira och Raju med några Sadhus (heliga män), som det finns en hel
del av i och omkring Pashupatinath. De vandrar omkring eller hänger vid
templen, har gett upp all sin materiella ägendom och livnär sig på att tigga
och sysselsätter sig med att tillbe Shiva. Och tydligen också med att fixa sin ”outfit
of the day”, speciellt make-up och hår, konstaterade jag och Anila (och undrade
om det tar dem längre eller kortare än 3 timmar, som enligt Anila är vad Kim
Kardashian lägger ner per dag på sitt utseende). Mira tyckte de var ganska
skrämmande.
Därifrån åkte vi vidare till stupan i Bodhnath, den största i Nepal.
Inika såg genast dess potential för hjulning.
Mira var mest intresserad av att
mata duvorna runt själva stupan, men praying wheels dög också som sysselsättning (fast hon var i kortaste laget för de flesta snurrorna).
Anila blev salig då hon märkte att hennes
favorit-pizzarestaurang the Roadhouse Cafe hade en branch i ett av husen runt
stupan. Till hennes glädje valde vi att äta där. I nedervåningen fanns en
thanka artschool, där man kunde gå in och se elever måla på thankamålningar,
sådana där extremt finpetiga tibetansk-buddhistiska konstverk. Imponerande det
också, tyckte töserna.
Från
Bodhnath bar det av till Kathmandu Durbar square, gamla stadens hjärta i
Kathmandu alltså. Den blev allvarligt skadad i jordbävningen 2015, många av de
finaste templen föll helt i bitar och samtliga som ännu var kvar var uppstakade
med stödbalkar och andra stödkonstruktioner. Ett av de få hus som ännu var kvar
och var beboeliga var den levande gudinnans, kumarins, hus Kumari Bahal. Dit
gick vi en sväng i hopp om att få syn på henne, men hon ville inte just då visa
sig. Jag beundrade mina egna gudinnor istället (varav en t.o.m. heter Kumari
till tredje namn), samt de vackra fönstren på innergården.
Åsynen av vad som var kvar av många andra vackra hus var sorglig, väldigt sorglig. Det verkade som om inte just något alls gjorts sedan april 2015 för att restaurera, förutom då att forsla bort bråte och lägga till stödbalkarna. Undrar om de någonsin lyckas bygga upp platsen att bli vad den en gång var? Där om någonsin slog det mig hur mäktiga krafter det finns i en jordbävning (i Pokhara ser man ju inga spår alls av den).
Här saknas de stora templen som brukade stå högst på platformerna med tegeltrapporna i mitten och till höger. Kumari Bahal är huset längst till vänster. |
Sprucken och utputande vägg, det massiva huset ännu obeboeligt. |
Glasspaus vid Shiva-Parvatitemplet, som inte rasat. |
Den här gatan är faktiskt ganska bred för att vara i KTM gamla stad. Här gasar dessutom inte ens en enda motorcykel förbi just nu då jag tog bilden. |
Sedan avslutade vi igen dagen med fast food picknick på hotellgolvet. Engångskärlen var tillverkade av blad som torkats i form – älskar konceptet, både charmigt och miljövänligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar