måndag 7 juli 2014

Godisdag och städdag

Vi vaknade sent dagen efter pujan. Konstaterade att huset var så gott som tomt, inte ens Raju var hemma och Bua syntes inte heller till. Vi kokade Elovenagröt på spisen och medan vi åt började sömniga festare komma hem igen. De flesta låg mest och degade någonstans hela dagen, själv var jag pigg och full av iver att städa rummet, något jag inte hunnit med alls sedan vi kom. Vi har ett klädskåp i rummet och så fyra lådor under dubbelsängen och divanen och två mindre lådor vid sidan av sängen. Dessa tömde jag nu på allt skräp de haft i sig (de flesta var nog mer eller mindre tomma) och fyllde med våra grejer. Allt rymdes perfekt, och ännu perfektare då jag hittade på att använda en smal planka som jag hittade i ett hörn av rummet som extra klädhängare på sidorna av klädskåpet (se bild). Ikeas lektält passade också precis in i vrån mellan klädskåpet och dubbelsängen. Sedan var det bara att ta ett steg bakåt och beundra rummet. Och konstatera att den mängd leksaker, böcker och kläder vi släpat med oss för den här resan säkert i mängd motsvarade ungefär all lös ägendom Ama och Bua (eller vilken som helst nepales i deras generation) ägt under hela sina liv sammanlagt. Något att ta en liten funderare kring kanske.
Töserna konstaterade att vi glömt äta godis på lördagen, så vi bestämde att måndag fick vara lördag den här veckan. De fick mumsa i sig M&M:s och Twix, en av de få andra godisar som Anila tycker om. Ute öste regnet ner mest hela dagen, men inne hade vi det nog ganska sött och gott.

Inga kommentarer: