tisdag 22 juli 2014

Pizza och mera feber

Idag morse var vi alla friska igen. På eftermiddagen bestämde vi oss därför att gå på pizzautfärd. Flickorna har ätit väldigt dåligt av den nepalesiska maten, mest äter de bara kött eller stekt ägg då det finns, vilket det gör ungefär varannan dag. Anila äter dessutom lite ärter eller potatis som hon petar ur maten (för det mesta finns båda eller någotdera i någon maträtt). Inika äter mest bara några skedar ris utan något alls på. Mira är den enda som förstått sig på ris och linssoppa, men hon äter ju som en mygga oberoende vilken mat det är frågan om. Hon har dessutom fått för sig att hon vill äta allting själv med fingrarna eller med sked, försöker man i smyg mata henne märker hon det nästan garanterat och då kan hon bli så arg att hon kastar hela tallriken i golvet och vägrar äta mer alls. Tösen har minsann temperament! De andra äter ju inga otroliga mängder i Finland heller, så direkt hungriga har de nog inte verkat, men nu och då har de bett om att få pizza eller något annat som inte är ris, så därför denna utflykt.
Inikas "pizza", alltså höna och ost.

Anila med något slags bordsdekoration
som hatt på huvudet.

Mira har just hittat stegen till taket på den redan utan
takstege livsfarliga restaurangterrassen.

Jag skullle egentligen ha velat gå till Café Concerto, där pizzan garanterat är god. Den restaurangen ligger ganska långt borta, och vår kärra är ännu hos Bishnudidi (vi promenerade dit med kärran till middagen för några dagar sedan, och så åkte vi hem med taxi och lämnade kärran där). Därför gick vi bara på måfå till någon restaurang med pizza på menyn. La Pizzeria hette platsen, och de hade äkta träeldad stenugn där de gräddade pizzan. Pizzan var helt ok, men nog inte så god som de gör i Café Concerto. I restaurangen var det däremot olidligt hett, fast vi satt/stod precis brevid fläkten. Mira gjorde sitt bästa att rymma överallt, framförallt ut på balkongen mot sjösidan som saknade ordentligt balkongräcke. Vi åt vår pizza som flickorna ville, på samma sätt som vi gjorde på en pizzarestaurang i Vanda just före vi åkte från Finland: Anila åt paprikan och de brödiga kanterna, Inika åt hönabitarna och jag och Mira åt resten. Mira och jag delade dessutom ett glas mangolassi, som tyvärr smakade lite vitlök, de hade antagligen använt mixern för vitlök tidigare utan att tvätta ordentligt emellan. :-/ Nästa gång kollar vi Trip Advisor före vi beger oss iväg. Jag gjorde det faktiskt redan nu ikväll och märkte att det finns något nytt pizzaställe som verkade superbra här helt nära, som t.o.m. fått bättre kritik än Café Concerto.
Aaahhh...fläkten!

Då vi varit där en stund hade Anila så hett att hon hade huvudvärk, och vi gick rakt hem efter att vi ätit färdigt. Hemma lade sig Inika ner och somnade på fläcken, och en stund senare märkte vi att hon hade 39 grader feber igen. Anila hade också över 38. Vet inte om det delvis berodde på att de fått så hett, kanske. Inika har hosta och snuva också, så för hennes del är det nog också förkylning. Själv mår jag däremot ännu helt ok. Vi får se hur vi mår i morgon. I övermorgon var det meningen att vi alla ska på övernattningsutfärd till något som kallas Austrian Camp (eller Australian camp), en liten samling hotell på ett vackert ställe en bit härifrån. Sedan ska snart Shantadidis familj och delar av Laxmididis familj börja resa hemåt till London och Barcelona, så därför var det meningen att vi ska göra utfärden nu före de reser. Får se hur det blir med det...