söndag 13 juli 2014

Promenad med töserna – äntligen!

Igår var ännu en solig och het dag. Det hade regnat lite på natten, men inte efter det. Londonkusinerna åkte med sin familj iväg med minibuss till sin pappas hemby genast efter morgonmålet och skulle stanna där över natten. Vi hämtade hit lilla kusin Yuki istället som leksällskap. Lördag är veckans enda lediga dag för nepalesiska skol- och dagisbarn, Yuki går i dagis alla andra dagar. Flickorna plaskade i poolen tills Ama tyckte att de blir förkylda för att det är så kallt i vattnet. Vattnet är på riktigt inte kallt, det skulle gärna faktiskt få vara kallare för att alls svalka. Jag tror det är mer av princip Ama är lite skeptisk mot poolen, det hör liksom inte till nepalesiska barns normalliv att ligga i blöt halva dagen. Själv tycker jag att det var världens toppenidé att ta med en simbassäng hit.

Vid 5-tiden på kvällen hade Yuki gått hem och det började bli kanske aningen svalare. Vi bestämde att äntligen gå på vår efterlängtade promenad. Vi promenerade norrut längs huvudgatan som följer sjön Phewa. Det hade byggts en massa nya hus i norra Lakeside också, men där fanns många gamla bekanta resteuranger, hotell och butiker kvar också. Vi promenerade norrut ända tills vi kom så långt att bebyggelsen blev så mycket glesare att man kunde se sjön ordentligt mellan husen. Flickorna var lite trötta och jag hade lovat dem glass, så vi gick in i en vagnvänlig restaurang på sjösidan av vägen.

Heh, min dräkt råkade matcha kärrans nya solskärm. ;-)
Restaurangen hade ingen lösglass på menyn, däremot supergoda plättar med citron och socker på (eller bara socker för töserna). Det mest spännande var ändå själva restaurangen, den var byggd runt och delvis också på träplatformer ovanför en stor fiskdamm. I det skitiga vattnet simmade några stora guldfiskar, några tråkiga grå fiskar och så två superstora grodor, typ lika stora som fotbollar nästan. Töserna var imponerade. Vi var nästan de enda kunderna där, så vi kunde testa olika bord. Först satt vi vid ett borde som var byggt på en liten platform över dammen, sedan flyttade vi oss till det stora bordet i mitten av plattformen över dammen. Där fanns ett lågt bord med sittdynor omkring. Spännande!

Töserna tittar ner i vattnet från platformen,
vid vårt första bord.
Töserna dricker limu vid det låga bordet i mitten, som vi
sedan flyttade till.

Stranden av Phewa, några fiskare och roddbåtar.

Promenad längs strandpromenadvägen.
Vi promeneradde tillbaka längs den nya strandpromenaden. Den går ända från ungefär där restaurangen låg i norra Lakeside hela vägen till kungens gamla sommarresidens i mellersta/södra Lakeside, där hamnen för roddbåtarna som går till det lilla templet på den lilla ön finns. Vi promenerade inte riktigt så långt, för det började bli mörkt, utan bara så långt att vi kom hem utan att behöva gå längs bilvägen. Sedan hade jag ju lovat glass också, så vi gick via restaurangen i början av vår gata för en take away lösglassportion före vi kom hem. Flickorna var nöjda och ville göra samma sak varje dag. Det skulle jag gärna unna dem, men vårt lilla äventyr kostade omkring 4 euro. Det är viserligen inte någonting jämfört med vad det skulle kosta i Finland men ändå tyvärr 4 euro mer än vad vi har råd med nu när vi försöker leva på nollbudget så långt som möjligt. :-/